Chili de fasole pestriță cu merișoare pentru zile răcoroase

10575909_804322242932817_1602106633_n

Nu știu dacă să încep prin a povesti cum am fiert niște mânuțe de fasole veche de la doișpe noaptea până în zori printre ațipiri, episoade din Friends care să mă mențină, chipurile, trează (căci de cele mai multe ori mă surprind gătind, măturând firimituri și cu chef de scris musai după miezul nopții) și pene de curent, bâjbâind stupid și stângaci cu o lumânare pe lângă aragaz ca într-un sketch de Monty Python, sau să va spun ce bucurie am avut, trezindu-mă a doua zi, să constat că vremea de afară s-a aliniat perfect cu mâncarea asta ușor picantă, sățioasă și catifelată pentru vremuri răcoroase de început de toamnă, cu bătăi de frunze-n geam, în care tot ce vrei să faci e să pui pe tine înc-un strat și o pisică-n poală și să nu transpiri festiv ca un miez de cozonac încins, proaspăt rupt pe un ștergar la țară.

Am făcut ăst chili de trei-patru ori și încă n-am putut să-l dau uitării și știu sigur că mai am până să-l perfecționez, dar nu am mai putut sta cu mâinile în oală sân fără să-l împărtășesc cu toată lumea. Spun sincer: asta nu-i o masă pentru egoiști, e atât de bună și reconfortantă că nu poate să nu fie împărțită cu cei mai dragi oameni așezați la masă. Iar merișoarele și pudra de cacao fac din farfurie un spectacol cu aplauze, ovațiuni și onomatopee.

10602679_804323396266035_1124499429_n

Ingrediente (4-5 porții):

3 căni fasole pestriță înmuiată peste noapte
1 ceapă roșie, tocată
4 morcovi mici, rondele
4 căței usturoi, tocați
1 ardei kapia mare, julienne
1 conservă roșii întregi decojite
1 conservă porumb
2 lingurițe cumin semințe
3 lingurițe pudra cacao crudă
1 linguriță pudră roșcove
1 1/2 linguriță pudră scorțișoară
1/2 linguriță coriandru pudră
1 linguriță urfa sau fulgi chili
sare de mare

pentru servit:
merișoare uscate
germeni de ceapă roșie

Metodă:

Într-o oală încăpătoare am fiert, cu capac, fasolea înmuiată.

Într-o tigaie am încins câteva de linguri de ulei pentru gătit (porumb, cocos, rapiță etc.) în care am fript la foc mediu, preț de câteva secunde, cuminul, scorțișoara și coriandrul și am adăugat ceapa pe care am călit-o până a devenit translucidă. Tot acolo am adăugat și usturoiul, amestecând permanent cu o lingură de lemn aproape un minut, fără să îl las să își modifice culoarea.

Am răsturnat conținutul tigăii în oala cu fasole fiartă, pudra de cacao, roșcove, urfa, morcovii și ardeiul kapia și am lăsat să fiarbă la foc mic timp de 15 minute. Am adăugat porumbul scurs și clătit în apă rece și conserva de roșii, am zdrobit roșiile în oală cu lingura de lemn și am mai lăsat să fiarbă un sfert de ceas. Am sărat după gust.

Se servește cu o linguriță de merișoare, germeni de ceapă roșie și pâine proaspătă din belșug, înfofolit sub o pătură moale sau pisici, după caz. În vârful patului, cu șosete plușate.

Să vină toamna!

10602947_804324432932598_1598546254_n

Leave your impression

