Hummus cu linte roșie și roșii uscate. Turte moldovenești

Photo1262

Dacă aș pleca pe o insulă pustie, aș lua cu mine roșia, năutul și turtițele făcute de bunica, alea coapte pe plită care mi-au bucurat copilăria mea doldora de caș proaspăt și legume zemoase din grădină, de dulcețuri parfumate din nuci verzi sau vișine, mirosul de crini și câte și mai câte flori și veșnicul miros înfundat de vin făcut în curte, păstrat în butoaiele de lemn cepuite din beciul de sub bucătăria noastră veșnic răcoroasă de vară. Ea și numai ea mai știe atâtea povești câte prânzuri de nepoți gălăgioși, învârteli de linguri de lemn prin maioneza pentru salatele de Pasti și cules și-ales de frunze proaspete de brad și flori pentru ouăle roșii, chicote și chiuituri la un păhăruț de vin roșu ori vișinată între cucoanele ale’ mai însprâncenate, poftite și temute și cei mai semeți și însemnați mustăcioși bărboși ori cu obrazul fin de prin oraș a mai adăpostit de-a lungul vremii.

Povești am mii. Acum, despre năut am tot vorbit pe-atunci când îl ridicam în slăvi înfalafelul după rețeta libaneză și îl însuram cu fasolea neagră într-un hummus sănătos și sățios. Despre roșie nu prea, mai mult am pomenit-o mai timid prin gulașuri cu legume și stir-fry-uri salvatoare cu ciuperci și brânză lipicioasă, margherite sau salate cu verdețuri de primăvară. Dar o iubesc de mor, căci noi două purtăm lungă istorie, poveste începută copilărește în grădina care m-a crescut, presărată cu respingere și dezgust pentru roșcovana zemoasă al cărei gust nu-l pricepeam și-l refuzam cu piciorul în pământ adânc înfipt, încăinat, până la amor îndorurat în vremuri lipsite de rod și-atinse de nea.

În cinstea dragostei mele ne’ntinate dedic eu toată vara și-nșir prin toată țara vorbăraie de duh despre măria sa Roșie. Și passate, supe, moțarele ca să țâie de urât, pâini întregi cu-ntingătură-n zamă de salată.

Photo1225

Photo1232

Photo1238

Photo1239

Photo1242

Photo1247b

Hummus cu linte roșie și roșii uscate

Ingrediente:

1 pahar năut uscat, înmuiat peste noapte

1 pahar linte roșie

6 căței usturoi românesc

1 ceașcă roșii uscate păstrate în borcan cu ulei de măsline

3 linguri ulei de măsline + pt stropit

1 lingură busuioc uscat

¼ linguriță cumin

½ linguriță turmeric

½ linguriță paprika dulce

un vârf de cuțit de chilli

semințe de in

semințe de cumin

sare de mare

Năutul se clătește de apa în care a stat peste noapte și se fierbe aproximativ 20 de minute sau până când boabele se zdrobesc cu ușurință între degete.

Lintea se alege de pietricele și impurități, se spală într-o strecurătoare sub jet de apă rece și se pune la fiert pe foc iute până dă în clocot. Se continuă fierberea la foc mic pentru 15-25 de minute, cu capacul ușor tras. Este gata atunci când se înmoaie și poate fi ușor zdrobită cu o furculiță.

Într-un blender se combină năutul și lintea deja răcite cu cățeii de usturoi zdrobiți sub pat de cuțit și restul de ingrediente împreună cu câteva linguri de apă plată sau filtrată pentru a înlesni blenduirea.

În funcție de gusturi, se mai asezonează, se mai adaugă ulei de măsline sau se modifică consistența cu mai multă apă. Se pulsează din nou.

Se stropește cu ulei de măsline din belșug și se decorează cu roșii uscate, semințe prăjite de cumin și busuioc.

Turte moldovenești

Ingrediente:

500 g făină integrală

½ cub de drojdie

250 ml apă călduță

3-4 linguri ulei de măsline

un praf de sare de mare

1 linguriță zahăr brun

Într-o ceașcă am pus drojdia peste care am presărat lingurița de zahăr și am așteptat să se dizolve. Am adăugat puțină apă călduță (sub 40 de grade, altfel mor drojdiile) și am lăsat 1o-15 minute să crească la căldură. Eu am pus ceașca în apropierea aragazului în timp ce fierbeam năutul și lintea.

Am cernut făina într-un castron încăpător, am adăugat sarea, uleiul de măsline, drojdia și, treptat, apa caldă și am frământat aluatul. Am acoperit castronul cu un prosop curat și uscat de bucătărie și l-am pus la loc uscat și cald ca să dospească o oră.

Am cuprins aluatul în palme și i-am dat formă și l-am împărțit în 8 bile. Am lucrat fiecare bilă pe masa tapetată cu făină rulând-o cu sucitorul într-o foaie subtire, rotundă. Nu am vrut să las aluatul prea gros pentru a nu obține consistența de pâine a turtei. Mi s-a părut mai practic pentru a mă putea folosi de fâșiile de turtă ca de o lopată în castronul cu hummus.

Am copt turtele în tigaia încinsă, la foc potrivit.

Am servit hummusul cu mânecile la cot, cu sticks-uri din castravete, dar puteți bine-merci să completați sau să înlocuiți cu sticks-uri crocante din morcov și ardei gras de toate culorile naturii darnice și fâșii de turtă desenată frumos cu pasta din năut și linte sau înfiptă îndărătnic în castron. O salată cu mult pătrunjel (ahem, tabbouleh) lângă nu a omorât pe nimeni. Niciodată.

Trimit bunătățurile către Diana de la Disturbingly Delicious care a închinat o lună întreagă Măriei Sale Roșia în provocarea lui august. Jos pălăria!

5 gânduri despre &8222;Hummus cu linte roșie și roșii uscate. Turte moldovenești&8221;

    • Măă, tu iar te-ai pus chitită să mă faci ou roș de Paste. Să îți vorbesc? O, nu, nu, nu, sunt ăl mai puțin vorbăreț om. Îți scriu dacă vrei, îți scriu cât vrai, îți scriu zilnic.
      Da’ dacă mă pui cu o pavlovă și-un pahar de vin în față, nu te-oi refuza, îți descos și cerul. :-))

  1. Pingback: Disturbingly Delicious - Dulce Românie – Parada Lunii August

Leave your impression

