Stir-fry de ciuperci cu legume si branza

Photo0554

Uneori mi se intampla sa nu am nici cea mai mica idee despre ce as mai putea gati, caci primele treburi care mi se perinda prin cap si stiu ca sunt far’ de sudoare sunt orezul, cartofii si noodleșii … si hai cate-o salata. Dar dupa astea urmeaza, de regula, si un “NU din nou!” vaitat, cu raza lunga. Dar daca mai da si nenorocirea sa am frigiderul gol, iar eu n-am iesit ziua-ntreaga din pijamale ca sa misc pana la aprozar, se-ntelege ca e groasa! Si cum am eu darul de a combina tot ce gasesc – ca poate o iesi ceva – ieri am trantit o masa grosolana, chinuita strapunsa impunsa manata fiind numai de-o foame crunta si disperarea ca n-o sa se aleaga nimic cu viata mea.

In frigider aveam asa: un mango, doua rosii, o conserva de zacusca pe care nu vreau s-o deschid vreodata, tahini, o caserola de ciuperci, muraturi, mustar, suc de rosii (vodka, anybody?), trei fire de branza, niste sos de soia, doi morcovi si bambus in conserva. What to do, what to do? Primul gand suna la modul “legume perpelite cu ciuperci in vin cum fac baietii bun-bunuț La Copac” … dar nu am vin, n-am nici legume, eu am morcov si ciuperci. Ah, am si ceapa, hai ca merge, poate le sotam putin, arunc niste felii de branza langa si l-am pacalit pe fraier (el, stomacul). Totul s-a alcatuit dupa ce-am ispravit de curatat si taiat legumele si mi-am pus la indemana sosul de soia. E simplu, e bun, e euforic. E minunat, e eye-opener si heart-melting. Am mancat cu ochii cascati si as ma gati tot balciul asta si a doua si a cincea oara si as lasa-o mostenire nepotilor. Sa le spuna ei copiilor “pai bunica-mea, atunci cand se panica, facea stir-fry tot frigideru’!”. Eh, legende de familie.

             Ingrediente (o portie):

  • 1 pahar ciuperci champignon
  • 1 morcov
  • 1 ceapa galbena
  • 1 rosie medie
  • 2 linguri branza telemea maturata de vaca, putin sarata, foarte ferma
  • 3 catei usturoi
  • 1 lingura sos de soia
  • 1 lingurita zahar brun
  • 1/2 lingurita chilli
  • 1 ceasca apa calduta
  • ulei de arahide

Am curatat si taiat cepele in patru, morcovul rondele, iar usturoiul l-am zdrobit si taiat in felii subtiri. Ciupercile le-am separat de cozi si le-am curatat de pielita. Am trecut printr-un jet rapid de apa atat palariile, cat si piciorusele si le-am uscat pe un servet absorbant. Nu spalati ciupercile prea mult, caci vor absoarbe apa precum un burete.

Am aruncat ceapa si morcovul in tigaia cu putin ulei de arahide incins bine (puteti folosi la fel de bine orice tip de ulei pentru prajit) si le-am perpelit la foc iute, pana cand ceapa s-a inmuiat si s-a separat in foi, amestecand intr-una. Am adaugat usturoiul si am mai lasat un minut, dupa care am continuat cu palariile si piciorusele de ciuperca. Am presarat zahar brun si chilli, am amestecat vitejeste cateva clipe si am adaugat rosiile taiate cuburi mari si sosul de soia. Am amestecat timp de doua minute, am completat cu ceasca de apa si branza taiata cuburi demne de-o imbucatura si am amestecat mereu, pana a scazut lichidul, transformandu-se intr-un lichid aproape gros de culoare maro.

Legumele s-au patruns, ceapa a devenit delicata si gustoasa, ciupercile au ramas zemoase si branza aproape ca s-a topit in sos. Dulce si iute in acelasi timp, aproape divin. Si nu are nevoie de vreun strop de sare, caci compenseaza branza suficient. Imi ploua in gura iara, maine cred ca o repet.

Dragoste!

2 gânduri despre &8222;Stir-fry de ciuperci cu legume si branza&8221;

  1. Pingback: Hummus cu linte (roșie) și roșii uscate. Turte moldovenești | Ladleful

Leave your impression

