Gulas cu legume [vegan]

IMG_4481

 

E cinci dimineata, ghicesc eu fara sa ma mai uit la ceas. Ma gandesc doar la mancare, ma gandesc la muffins-urile cu cascaval si ciuperci ce zac in frigider proaspat impachetate pentru micul dejun (o sa va povestesc curand si despre ele). Tot ce stiu e ca sunt delicioase si ca eu ma gandesc doar la mancare. Am gustat una mai devreme, zdravan unsa cu mustar. In secret doream vreo trei, m-am capatat cu una. Cum sa scriu eu despre gulas cand tot ce stiu este ca-i cinci si eu visez la trei muffins-uri? Cinci, una, trei. Dar o sa scriu cu inima-n dinti, ca altceva chiar ca nu mai imbuc in noaptea asta. Trei, doi, unu:

Dragul meu, daca citesti asta si de dimineata nu mai este mic dejun in frigider, sa stii ca nu raspund pentru faptele mele, pe cuvant!

Gulas. Nu imi amintesc sa fi mancat vreodata in existenta mea carnivora, deci nu pot sa compar. Am mirosit, vazut, pipait, dar deja nu mai pofteam cărnet (cărniţă, carne). Pot doar sa spun ca fratele sau vegan a fost delicios. Delicios – satios – divin – delicios – satios – divin – sanatos. Hai sa fie asta mantra!

Voi fi la obiect. La obiect, ori ma voi duce direct pe subiect. Pe muffins adica.

 

Ingrediente (4 portii):

  • 1 morcov mediu, taiat jumatati de felii (semiluna)
  • 2 dovlecei, taiati sferturi de felii
  • 2 rosii, taiate marunt
  • 500g fasole verde
  • 1 ardei gras, taiat grosier
  • 1 ceapa rosie, tocata marunt
  • 1 ceapa galbena, tocata marunt
  • 6 rosii cherry, intregi
  • 4 catei de usturoi, zdrobiti si taiati marunt

Sos si condimente:

  • 250 ml suc de rosii
  • 2 linguri bulion
  • 1 lingura boia de ardei dulce
  • 1 lingurita boia de ardei iute
  • 1 lingurita coriandru pudra
  • 1/2 lingurita turmeric (curcuma)
  • 2 frunze dafin
  • sare de mare
  • ulei vegetal (am folosit ulei din samburi de struguri, dar se potrivesc si cel de orez, rapita sau floarea soarelui)

Garnitura (calculata la 2 portii):

  • 1 ceasca orez cu bob lung
  • 2 – 2 1/2 cesti apa
  • sare de mare
  • ulei vegetal pt prajit

 

In vasul (oala) in care urmeaza sa prepar mancarea am pus putin ulei la incins. Am calit ceapa la foc mic pana ce a devenit transparenta, am adaugat usturoiul si l-am lasat pana ce si-a eliberat aroma, cam doua minute, amestecand din cand in cand cu o lingura de lemn pentru a nu se lipi.

Am adaugat morcovul, am mai calit pret de cinci minute, urmat de ardeiul gras care si-a facut veacul putin mai putin de atat.

Am acoperit cu apa si inca doi centimetri si am repezit focul cat sa ajunga in punctul de fierbere, dupa care l-am domolit.

Abia dupa ce morcovul s-a fiert, am aruncat in vas rosia tocata si rosiile cherry urmate de toate condimentele, mai putin sarea. La cinci minute distanta am completat cu dovleceii si fasolea verde, caci astea mai din urma fierb cel mai repede, sucul de rosii si bulionul. Am marit putin flacara si tot acum am rasfirat si niste sare. Am lasat totul sa scada pana ce a ajuns la consistenta unui sos gros. Pentru a ajuta procesul, puteti adauga 1 lingurita de amidon alimentar sau alt agent de ingrosare preferat, desi recomand fara.

Toata istoria asta este gata in momentul in care mancarea ajunge destul de scazuta pentru a putea fi servita pe o farfurie intinsa, fara sa curga.

Gulasul se serveste cald, pe pat de orez* simplu, gatit corect (prajit, apoi fiert), eventual cu un mot de smantana (vegana?) deasupra.

 

* Orezul se face extrem de simplu. Se incinge o lingura de ulei intr-o tigaie, se micsoreaza flacara si se prajeste orezul pana ce devine alb opac. Se amesteca frecvent si NU se lasa sa devina maroniu. Se adauga apa (la o cana de orez, doua jumate de apa), se potriveste de sare si se acopera cu un capac. Se lasa la fiert timp de 20 minute (la foc mic) pana ce ramane fara apa. Se stinge focul si se lasa tigaia acoperita inca 5 minute. Aburul format in interior face orezul extrem de pufos.

Nu se amesteca, dar se mesteca cu pofta!

Dragoste!

 

IMG_4489

IMG_4488

IMG_4485

2 gânduri despre &8222;Gulas cu legume [vegan]&8221;

  1. Pingback: Hummus cu linte (roșie) și roșii uscate. Turte moldovenești | Ladleful

Leave your impression

